Håndværk/Design

Faget skal udvikle elevernes kreative sanser og fordybelse i håndværksmæssige processer. Målene med faget er:

• Eleverne skal tilegne sig / lære forskellige håndværksmæssige kompetencer. Faget skal fremme elevernes indsigt i brugen af forskellige materialer, som en mulighed for at skabe, bearbejde og udtrykke sig, samt få indsigt i, hvad de forskellige materialer kan anvendes til.
  • Eleven skal i dialog med læreren beskrive, udvikle og gennemføre et projekt og sætte sig mål for processen.
  • Eleven definerer sit mål, vælger sit materiale og værktøj, og finder i samarbejde med underviseren en metode til at opnå det ønskede resultat. I forløbet er der også noget værktøjslære. Eleverne skal lære forskellige værktøjer at kende, hvordan de bruges og vedligeholdes.
  • Der lægges vægt på, at eleven beskriver det ønskede resultat og gennemfører planlægning, analyserer metoden og fastholder fokus under arbejdet, for at nå frem til det ønskede resultat.