Indledning:
Mobiltelefonen/IPad er blevet en naturlig og nærmest uundværlig del for nogle elevers sociale liv og skolegang på Svendborg Heldagsskole. I personalegruppen er vi meget opmærksomme på denne udvikling.
Der berettes aktuelt på Svendborg Heldagsskole om en stigende oplevelse af, at mobiltelefoner i undervisningen ofte kommer til at tage alt for meget opmærksomhed, og dermed svækker elevernes koncentration. Det ønsker vi ikke som skole, skal være et problem. Engelsk forskning bekræfter mobiltelefonens negative effekt på elevernes læring.
Som skole må vi også erkende, at mobiltelefonen/IPad til tider kan inddrages som en vigtig del af undervisningen og elevernes læringspraksis. Mobiltelefonen kan diverse praktisk såsom stopur, tage billeder, lommeregner, filme mv. Mobiltelefonen kan dermed være med til at understøtte elevernes læreprocesser, både som mål i sig selv og som middel til fx dokumentation af læreprocesser.
Således aktualiseres behovet for at beskrive et princip om elevernes brug af mobiltelefon / IPad i skoletiden.
FORMÅL:
Princippet har primært et pædagogisk formål, nemlig at regulere elevers adgang til mobiltelefon/ IPad på Svendborg Heldagsskole, og forhåbentlig derigennem opnå en forståelse hos eleverne for, at mobiltelefoner udelukkende skal anvendes konstruktivt i undervisningen, og ikke som et forstyrrende element, der potentielt kan gå ud over både egen og andres læring og trivsel.