Information om skolen
Svendborg Heldagsskole er Svendborg Kommunes heldagsskole for elever fra 0 - 10 klasse..
Svendborg Heldagskole er at finde i Ollerup på Skolebakken 6, 5762 Vester Skerninge.
Indskolingen rummer udvidet åbningstid. Her er der åbent fra klokken 7.00-8.00 og fra 14.00-16.00 og fredagen til klokken 14.30
Visitation og optagelse
Sagsbehandlerne fra Svendborg Kommunes familieafdeling og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kan henvise elever til Svendborg Heldagsskole. (Andre kommuner kan også købe pladser på Svendborg Heldagsskole).
Henvisningen behandles på et visitationsmøde, hvor henvisere og relevante fagpersoner fremlægger sagen som supplement til den skriftlige henvisning. Efter fremlæggelsen vurderer visitationsudvalget sagen. Da optagelse på Svendborg Heldagsskole normalt sker på baggrund af givende lovgivning, lægges der megen vægt på, at der er tilstrækkelige oplysninger om den samlede families funktion, ressourcer og samspil. Der indstilles gennem visitationen, hvad opgaven ift. den enkelte familie er.
Det er PPR og Familieafdelingen i Svendborg Kommune, der visiterer elever til Svendborg Heldagsskole.
Hvis udvalget indstiller eleven til optagelse på en ledig plads, indkaldes forældrene og evt. eleven til et forbesøg på skolen. Her præciseres forudsætningerne for samarbejdet mellem forældrene, sagsbehandlerne og skolen. Skolen lægger stor vægt på, at forudsætningerne for samarbejdet er klare, idet det har vital betydning for mulighederne for at gennemføre familiebehandlingsarbejdet, samt progressionen i den samlede indsats.
Elever / målgruppe
Skolens behandlingstilbud retter sig almindeligvis mod elever med omfattende sociale- og følelsesmæssige vanskeligheder. Da ingen børn normalt optages uden at familien er inddraget, ville det være lige så korrekt at beskrive målgruppen som familier, der har behov for hjælp.
Langt de fleste elever henvises med baggrund i massive sociale problemer. De har i mange tilfælde haft så dårlig social funktion, at de har været isoleret i både skole- og fritidssituationen. Der har været iværksat mange foranstaltninger, spændende fra anbringelse uden for hjemmet til specialundervisning af forskellig art. Det forventes at eleverne er normaltbegavede, men deres evner og kompetencer kommer til udtryk på vidt forskellige måder.
Elevernes udbytte af deres tidligere skolegangen har som regel været minimal. Det beskrives således ofte i henvisningen som et af formålene med optagelse, at der etableres rammer omkring eleven, der dels afdækker og dels afhjælper indlæringsvanskelighederne.
Mange af familierne har problemer der rækker ud over, og delvist er medvirkende til elevens situation. Nogle af eleverne er vokset op under belastede forhold, andre elever er vokset op i en almindelig kernefamilie, der dog belastes af de problemer, som barnets problematiske sociale og følelsesmæssige funktion medfører.
Formål med optagelsen
Formålet med optagelsen er gennem sammenhængende dagbehandlingsindsats – der retter sig mod skoleliv, fritidsliv og familieliv – at sikre eleverne mulighed for trivsel og god udvikling på faglige, personlige og sociale områder.
Udover denne generelle beskrivelse af formålet, udarbejdes sagsbehandler for hver elev en handleplan, § 140, der for hver elev individuelle behandlingsplaner. Disse tager almindeligvis udgangspunkt i elevens og familiens behov for ændringer, og de justeres løbende på statuskonferencer hvor eksterne samarbejdspartnere deltager.
Undervisning / skoleliv
Formålet med undervisningen er gennem individuelt tilrettelagt specialundervisning, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger – at give eleven sådanne færdigheder, kundskaber, etc, at der opnås maksimalt udbytte af den videre skolegang.
Undervisningen foregår normalt i grupper på 6-7 elever. Da elevernes forudsætninger og skolebaggrund på holdene er meget forskellige, er undervisningen differentieret. Der arbejdes generelt på, at eleverne opnår færdigheder af både faglig og social art, således at de kan vende tilbage til et almindeligt folkeskoleforløb. Undervisningens indhold lever op til folkeskoleloven og skolereformen med den nødvendige undervisningsdifferentiering.
De fleste af eleverne har som nævnt tidligere omfattende indlæringsvanskeligheder. Der arbejdes derfor både på at afdække og afhjælpe disse. Hvor det er nødvendigt, foretages der - i samarbejde med sagsbehandler - pædagogiske, psykologiske og motoriske undersøgelser.
Der er udarbejdet en årsplan samt elevplan i MinUddannelse, som der løbende evalueres på i samarbejde med forældrene. Vi arbejder generelt med maksimal elev- og forældreinddragelse i vores kerneopgave.