På Svendborg Heldagsskole udfordres alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Tilliden til og trivslen i skolen skal styrkes, og betydningen af social baggrund skal mindskes i forhold til faglige resultater.
Med udgangspunkt i Svendborg Heldagsskole mission ”mennesker i udvikling” underviser vi ud fra følgende:
Børnene / de unge på Svendborg Heldagsskole har meget forskellige udgangspunkter for læring. Det er derfor vigtigt at de undervises ud fra princippet om “hvert barn sin skole” med udgangspunkt i barnets præferencer.
En væsentlig forudsætning for børnenes / de unges faglige udvikling og refleksion på læring er veltilrettelagte forløb i en gennemtænkt didaktisk ramme. Nøgleord er planlægning, fastsættelse af mål og delmål samt evaluering og dokumentation.
Barnets / den unges trivsel er endnu en væsentlig forudsætning for udvikling. Hensigten er at opnå en læringskultur med genkendelighed, tryghed, fællesskab og venskab, der giver barnet / den unge lyst til at lære at lære, og dermed være medskaber af sin egen udvikling. Barnets / den unges motivation og ansvar for læring tager således afsæt i et optimalt læringsmiljø og synligt outcome for den enkelte.
ÅBEN SKOLE
På Svendborg Heldagsskole er formålet med at åbne skolen, at give eleverne erfaringer med, at læring / talent kan nyttiggøres.
Undervisere, såvel interne som gæstelærere, skal være kompetente, omsorgsfulde og engagerede i forhold hertil.
Indsatser som praktik (internt / eksternt), samarbejde med det lokale kultur- / foreningsliv samt erhvervslivet er højt prioriteret i den åbne skole. Samarbejdspartnere, interne kompetencer, rollemodeller, praktik / brobygning, kultur / forening, gæstelærere.
UNDERSTØTTENDE UV.
Den understøttende undervisning er undervisning, der understøtter den fagopdelte undervisning.
Den har fælles udgangspunkt og dokumentation med den fagopdelte undervisning og fastlægges i årsplanen.
Undervisning, der støtter op om faglig undervisning, fælles årsplan med faglig undervisning, fælles dokumentation med faglig undervisning.
DEN FAGOPDELTE UV.
Den fagopdelte undervisning tager udgangspunkt i målene for det enkelte fag. Didaktiske overvejelser, målrettet differentiering og løbende dokumentation er bærende elementer.
Niveauet i den fagopdelte undervisning sikres gennem fagligt kompetente lærere og fastholdes gennem faglig vejledning.
Faglige kompetencer / udnyttelse af, didaktiske overvejelser, faglig vejledning, årsplan (fælles mål), dokumentation.
En væsentlig forudsætning for børnenes / de unges faglige udvikling og refleksion på læring er veltilrettelagte forløb i en gennemtænkt didaktisk ramme. Nøgleord er planlægning, fastsættelse af mål og delmål samt evaluering og dokumentation.