Med udgangspunkt i Svendborg Heldagsskoles mission ”mennesker i udvikling” underviser vi ud fra følgende:
Børnene / de unge på Svendborg Heldagsskole har meget forskellige udgangspunkter for læring. Det er derfor vigtigt, at undervisningen tilrettelægges ud fra den enkelte elev med udgangspunkt i elevens præferencer.
En væsentlig forudsætning for børnenes / de unges faglige udvikling og refleksion på læring er veltilrettelagte forløb i en gennemtænkt didaktisk ramme. Nøgleord er planlægning, fastsættelse af mål og delmål samt feedback/feedforward, dokumentation samt elevinddragelse.
Barnets / den unges trivsel er endnu en væsentlig forudsætning for udvikling. Hensigten er at opnå en læringskultur med genkendelighed, tryghed, fællesskab og venskab, der giver barnet / den unge lyst til at lære at lære, og dermed være medskaber af sin egen udvikling.
Barnets / den unges motivation og ansvar for læring tager således afsæt i et optimalt læringsmiljø og synligt outcome for den enkelte.
På Svendborg Heldagsskole undervises der i den fulde fagrække med hovedfokus på dansk, matematik og engelsk.
Ønsker elever undervisning i tysk, fransk eller fysik/kemi, laves der som udgangspunkt samarbejde med elevens distriktskole eller den lokale folkeskole.