Mountainbike​

I valgfaget arbejder vi med​ forskellige hovedområder og med stor fokus på koncentration i det der sker lige nu. Det er vigtigt at den enkelte er tryg men samtidig bliver udfordret fysisk og teknisk. Vi vil benytte mange forskellige steder, hovedsageligt på Fyn, herunder lære om love og regler ift. kørsel i skoven.

Målene med mountainbike er:

• ​Cyklen og udstyr, vi har fokus på hvordan cyklen fungerer og hvordan man vedligeholder cyklen - vask og smøring, herunder gear, bremser, affjedring, mv.
  • Køreteknik, hvordan bliver man bedre til at køre på cykel og hvad betyder balance, vægtfordeling, op-og nedkørselsteknik, svingteknik mv.
  • Fysisk træning, hvordan påvirker vi vores krop, og hvilken betydning har vores fyisk når vi køre på cykel. Vi arbejder med kost, energiforbrug, muskelopbygning, herunder pulsarbejde, kondition mv.
  • Leg/øvelser Vi laver div. lege og øvelser med og uden cykel, så vi kan blive dygtigere ift. balance, sving, gearskift, hop mv.
  • Fællesskab Vi har stort fokus på den enkete men også på fællesskabet - det er vigtigt at eleverne bruger/hjælper hinanden og ser vigtigheden i at være i et fællesskab.