Baggrund:
Teknologi og medier får en større og større rolle i menneskelig interaktion. Derfor har den danske regering et særligt fokus på, at IT og medier også bliver en integreret og dermed naturlig del af den måde, man forstår folkeskolens fag.
Men denne udvikling stiller også forældre, elever og skole overfor nogle fælles
udfordringer, såsom:
- På de sociale medier kan kommunikationen mellem børnene til tider antage en både ligefrem og rå tone, og dette kan potentielt ende med social udstødelse og mistrivsel hos det enkelte barn.
- Børnene udvikler mange IT-kompetencer, som kan anvendes på både den rigtige og den forkerte side af loven.
- Børn og unges øgede brug af IT og medier kan få indflydelse på den enkeltes sundhed, idet både kost, motion og søvn kan nedprioriteres til fordel for forholdsvist stillesiddende deltagelse i diverse aktiviteter på internettet. Og dette suppleres ofte af et socialt gruppepres om hele tiden at være ”online”.
Ovenstående udfordringer aktualiserer et fælles ansvar for både Svendborg Heldagsskole samt forældrene og samarbejdet herimellem.
Skolebestyrelsens princip for området IT og medier
Digital dannelse og net-etikette er vigtige elementer i skolen.
Det er skolens opgave at iscenesætte undervisning, der skitserer nogle af de dilemmaer der opstår, når teknologi og medier får en større rolle i menneskelig interaktion; - men hovedvægten er på, hvordan vi kan opdrage den nye generation til kritisk tænkning. Det handler om eleven som kritisk undersøger, eleven som analyserende modtager, eleven som målrettet og kreativ producent og eleven som ansvarlig deltager.
For Svendborg Heldagsskole handler det om at udvikle fagene med IT og medier som en integreret og naturlig del. Endvidere handler det om, at udvikle elevernes/børnenes digitale dannelse bl.a. gennem dialog og læring af ordentlig og lovlydig anvendelse og færden på internettet.
Til sammen skal forældrenes og skolens fælles ansvar og samarbejde skabe bedre betingelser for eleverne/børnenes læring og trivsel.